søndag den 24. februar 2013

Grydebrød part 2.



Inden hævning

Efter 18 timers hævning kom dejen til at se sådan her ud.

Efter hævning

Jeg var måske en smule bekymret kl. 6 i morges, over at dejen så sådan ud.
(Ja, kl. 6 kunne jeg ikke sove mere, om det var i spænding, eller det bare en fordi jeg elsker mine morgener... Men helt ærligt - en søndag)

Men efter at have vendt dejen et par gange, med lidt hvedemel, så forsvandt bekymringen.
Dejen fik lov at hvile i yderligere 2 timer...
Da der manglede 30 min, tændte jeg ovnen på ca. 250 grader og satte gryden derind med låget på.
Da ovnen var varm, og dejen havde stået i 2 timer, tog jeg den meget varme gryde ud, dryssede lidt durummel i bunden og hældte dejen i gryden.
Jeg har læst mig til at dejen godt kan brænde på i gryden, og at durummel skulle undgå det.
Ovenpå dryssede jeg lidt hvedemel, blot for syns skyld.

Efter 30 min, tog jeg låget af, og bagte brødet i yderligere 10-15 min, for at give det en lækker sprød skorpe.

Ventetiden var lang, og den blir endda nok længere, når man absolut skal sidde foran ovnen at vente...



Men se så her, jeg er ret stolt!






Der prøvesmages - mums

Det kan varmt anbefales at bage sådan et brød, det er helt sikkert ikke sidste gang.
Her er opskriften:

Grydebrød:

3 dl. vand
5 gram gær
½ tsk olivenolie
1 tsk groft salt
220 gram hvedemel
80 gram speltmel

Dette giver et brød på størrelse med en desserttallerken.
I min 3 liters gryde vil der sagtens kunne være det dobbelte.

Man kan også vælge kun at bruge hvedemel, men jeg synes det giver en god smag mmed en lidt grovere mel. Derudover valgte jeg den økologisk sigtet hvedemel jeg tidligere har talt om, den giver også lidt ekstra smag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar