lørdag den 25. maj 2013

Rabarbertærte ala Øllgaard

I går aftes havde jeg besøg af en flok søde unge mennesker. Vi har på mit arbejde en Idrætsforening, og der er jeg med i bestyrelsen. Vi mødes engang imellem og for at vi skal lære hinanden lidt bedre at kende, så holdes møderne på skift hjemme ved hinanden. Det er super hyggeligt og igår var det min tur, til at have besøg.

Igår fik vi pizza fra Casa Mia. Jeg fik deres nye pizza ll Padrino, som er med italiensk stærk salami, hk. oksekød, oliven og peberfrugt. 
Den var super lækker, helt klart ikke sidste gang. 
Næste gang vil jeg bare spise dernede, da italienske pizzaer er bedst lige fra ovnen!

Derudover synes jeg, gæsterne skulle forkæles lidt med en hjemmebagt rabarbertærte.

Som jeg har skrevet før, så er jeg dybt fasineret af, at få brugt årstidens frugt og grøntsager. 
I sidste weekend var jeg så heldig at få en god portion friske rabarber med hjem fra Rønde.  Der blev til en tærte igår, en portion lækker rabarberkompot og så kom der lidt i fryseren, så jeg kan bage endnu en tærte.
Så tusind tak til Hr. og Fru. Thomsen for nogle lækre friske rabarber!!



Rabarbertærte:
500 gram friske rabarber
(jeg kom lidt hindbær i sammen med, da de giver en skøn rød farve)
125 gram sukker
1 spske kartoffelmel

125 gram smør
170 gram sukker
1 æg
60 gram mel
1 knivspids bagepulver
75 gram kokosmel
75 gram havregryn

Vask og snit rabarberne og put dem i et fad. 
Bland sukker og kartoffelmel og drys det ovenpå rabarberne.


Rør smør, sukker, æg, mel, bagepulver, kokosmel og havregryn sammen til en masse og fordel del ovenpå rabarberne.

Ovenpå dryssede jeg lidt hakkede hasselnødder og mangler.


Bag tærten i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca. 30 min.




Rabarbertærten blev serveret med vanilieis og der var en lille rest rabarbertærte tilbage. 
En af gæsterne fik lidt med hjem til sin søde kæreste, og jeg har fået en lille portion i dag også. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar