søndag den 12. maj 2013

Tyrkisk Brød

Hjemme ved mine forældre, elsker vi at få hjemmebagt brød. 
Det er nok fordi, vi er så heldige, at have en mor, der er brandgod til at bage!

En klassiker er Tyrkisk brød, og det er en opskrift vi har helt tilbage, til da jeg gik i folkeskole. Brødet er blevet bagt rigtig, rigtig mange gange, og er altid et hit.

Tyrkisk Brød (3 stænger):
Dej:
25 g gær
3 dl lunkent vand
1 spsk sukker
1 teske salt
1 æg
2 spsk olie
ca. 500 g mel

Fyld:
1 æg
1 dl A38/yoghurt
1 spsk olie

revet ost
peber, salt og oregano

Gær, vand, sukker, salt og olie blandes sammen og mel tilsættes.
Noget af melet kan med fordel udskiftes med en grovere meltype eller havregryn.
Dejen hviler i ca. 1 time. 
Dejen deles i tre og formes til tre flütes, som trykkes flade.
Herefter hæver de i ca 10 min, hvorefter de trykkes flade igen og fyldes hældes på.
Der krydres med peber, salt og oregano og drysses med revet ost.

Bages i ca. 10 min ved 220 grader.



Her til aften spiste vi brødet til en culottesteg, kartofler, asparges, lækker salat og rabarberkompot af egne rabarber.


2 kommentarer:

  1. Mmmm, de ser lækre ud - måske man skulle prøve dem på grillen, hvis altså der overhovedet bliver sommer i år :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også et super lækkert brød... Jeg tør ikke sige om du kan bage dem på grillen, men det kan da komme an på en prøve...
      sig til hvis det bliver godt :-)
      Karina

      Slet