lørdag den 23. marts 2013

Chili con carne ala Øllgaard

Jeg har længe gerne ville lave chili con carne, men det er jo ikke ligefrem en forårsspise.
Men når nu vinteren ikke vil give slip, så er det jo en god anledning.

Jeg har aldrig prøvet at lave denne ret før, så det blev en sammensætning af mange opskrifter, det er derfor min version af Chili con carne.

Chili con carna ala Øllgaard:

500 gram hakket oksekød
1 løg
2 fed hvidløg
2 friske chili
1 teske spidskommen
1 teske paprika
1 teske chiliflager
1 teske oregano
3 okseboullionterninger
1 dl vand
2 røde peberfrugter
1 dåse tomatpure
1 -2 dåser hakkede tomater
1 dåse røde kidney bønner
20 gram mørk chokolade
salt og peber

Til servering persille, skyr, gulerod i stave og tortilliachips.

Svits kød, løg og hvidløg i en gryde. 
Jeg brugte min støbejernsgryde, det kan anbefales.
Tilsæt krydderier, vand, boullionterninger, tomatpure, hakkede tomater og peberfrugt.
Lad det småkoge i ca 30 min.
Skyld bønnerne og lad dem dryppe af, herefter kommes de i gryden og retten simrer videre i ca. 30 min.
Tilsæt herefter den friske chili og lad simre i 30 min mere.
Smag herefter til med chokolade, salt og peber.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar